iPad gaming og kunsten at miste
iPad Gaming eksisterer i et mærkeligt ægteskab med Netflix, Xbox Game Pass og gacha-spil som Genshin Impact – Altså nærmest udelukkende gennem abonnement og andre former for rovfinansiering. Netflix har det sidste års tid gjort ufatteligt meget for iPad gaming, både ved at overføre spil til enheder, som ellers ikke har et særligt bredt bibliotek, og ved at investere i nye projekter. Vi er kommet enormt langt fra Black Mirror: Bandersnatch (2018), Netflix’ let glemte debut i interaktive medier. Netflix har dog d. 22. oktober måtte lukke studiet, der skulle udvikle deres AAA-spil, selv om de i juni hyrede Alain Tascan, der tidligere har været ansat som vicepræsident for Epic Games, som formand for deres gamingafdeling. Det er svært at gennemskue hvilken vej det kommer til at gå for iPad gaming, som stadig eksisterer i en svær situation – Som det ser ud nu, er det svært at gennemskue om gaming på iPad'en overhovedet kan rodfæste sig som et seriøst medie.
Men der sidder jeg med min iPad i hånden og ser en himmel åbne sig i et hav af mørke, i det første øjeblik af Before Your Eyes. Before Your Eyes bruger kameraet og gyroskopet i iPad'en til at styre spillets gang. Hver gang man blinker skifter scenen. Motion control føles åbenlyst, umiddelbart og nærmest essentielt for spillet. Jeg drejer rundt på min kontorstol for at udforske scenen jeg bliver præsenteret for: stranden, min mor, skyerne, før jeg blinker og lader øjeblikket forsvinde ind i det næste. Before Your Eyes føles mere hjemme på en mobil enhed, end det nogensinde gjorde på min computer. Skærmen i min hånd føles som et vindue mellem mig og de minder, der udfolder sig. Disse små detaljer giver spillet en yderligere følelse af kropsliggørelse i spilverden, der komplementerer blinkefunktionen. Spiritfarer giver mig muligheden for at afprøve min DualSense Controller på iPad’en. Jeg savner noget funktionalitet i selve brugerfladen, men det er svært at klage, når man først er inde i spillet. Det fungerer bare. Platformsekvenserne i Spiritfarer føles responsive og tilfredsstillende. Det er en fornøjelse at opleve spillet køre så jævnt.
Grunden til at jeg har valgt at demonstrere Netflix gaming på iPad’en gennem disse to titler, er deres omhyggelige forhold til forsoning med død og tab. Spiritfarer arbejder med at fuldbyrde afdøde sjæles sidste ønsker, for at løsne deres forankringer til den jordiske verden. Der er to modsatrettede energier i spillet – I Spiritfarer bygger du huse, fællesskab og samfund på båden, der skal føre sjælene videre på deres spirituelle rejse. Det er essentielt huse uden fundamenter. Du bygger stærke relationer til sjælene, med det eksplicitte mål at miste dem. Kunsten at miste i Spiritfarer, er nemlig at holde nogen kært på trods af at de ikke kan forblive ved dig, og kunne give slip når øjeblikket kommer. Before Your Eyes er en fortælling, der går i mange retninger. Et gennemgående motiv i spillet er metronomet, der markerer at næste blink kaster dig ud af scenen. Igennem hele spillet fungerer metronomet som et symbol på magtesløsheden over for tidens marcheren fremad: det er det ikon der dukker op, når spillet tjekker om du blinker. Det repræsenterer obligation overfor autoritet, samt at følge takt og ordrer. Når metronomet dukker op, er det ikke en advarsel, men en trussel og en ordre –- Blink! Du kan ikke blive her. Hen mod slutningen af spillet, bliver ordren vendt på hovedet og man bliver opfordret til at lukke sine trætte tørre øjne, som har kæmpet for at blive i kroppen og livet, og holde dem lukket for at komme videre. Des tættere vi kommer på dødens katarsis, des mere får vi lov til at lukke øjnene. Der er ikke mere at se, der er intet at kæmpe imod, kun lyden af din mors stemme -- som også er det første du høre når spillet starter -- der genner dig mod en dyb, stille ro. Lektien er ikke at give slip på livet, men at give slip på angsten for at miste eller gå glip af det.
Derfor føler jeg det er ironisk at Netflix ikke udgiver et, men to spil med dette grundlæggende budskab at kunne miste med sindighed, forbundet med streamingtjenesten. Det er afgørende at spillene ikke streames fra skyen, men reelt kører natively på iPad’en, da det viser at der reelt ikke er nogen grund til at indføre det ekstra lag af abonnementservice. Både Spiritfarer og Before Your Eyes kan dog stadig kun udelukkende spilles på iPad'en med en aktiv Netflix konto, og adgangen til spillene bliver låst af, så snart abonnementet udløber. Der er derfor en indbygget relation til spillet som altid allerede mistet, selvom al spillets data ligger lokalt på enheden. Det er absolut nødvendigt at kunne give slip overfor de ting, som vi ikke kan eje: andre mennesker og selve livet. Men det er også vigtigt at kende forskel på hvad der kan ejes -- som f.eks. computerspil -- og hvad der ikke kan. Hvis iPad gaming skal kunne have den fremtid som det fortjener, og mediet kan blive taget seriøst, må spilproducenterne være nødt til at genevaluere og ændre måden hvorpå spillene distribueres.